آخرین خبرها
خانه / اخبار / پارلمان های محلی… (بخش دوم )
پارلمان های محلی… (بخش دوم )

پارلمان های محلی… (بخش دوم )

پارلمانهای محلی بخش دوم
در بخش اول مبحث پارلمان های محلی مختصری به تاریخچه ،شکل گیری و اهداف شوراهای اسلامی بعنوان مدیریت شهری پرداختیم .
در این بخش ماموریت شورا ها و چگونگی مکانیزم رسبدن به اهداف مدیریت شهری ، وظیفه انتخاب کنند گان و انتخاب شوندگان می پردازیم .
ماموریت شوراهای اسلامی :
برای اینکه در هر محلی باید شورایی باشد بنا به اصل 100 قانون اساسی توجه به مقتضیات محلی در اداره امورهر شهر و روستا است
دولت متمرکز به دلیل تمرکز در تصمیم گیریها و پیچیدن نسخه یکسان برای کل جامعه هدف و عدم توجه به تفاوتها فرهنگی ،قانونگذارا بر آن داشته تا در اصل یکصدم تفاوت در آداب و رسوم ،نیازها و ویژگی های معیشتی مردم ، مشکلات مقتضیات هر شهر و روستا را نسبت به شهر و روستا ی دیگر متفاوت دانسته و بر این اساس پارلمان های محلی شهر و روستا که از منتخبین مردم می باشند ،سیاستگذاری و تصمیم گیری در هر شهر و روستا را به آنها محول نماید.
پارلمان های محلی که مدیریت شهری را اداره می کنند زمانی عملکرد مناسبی می توانند داشته باشند که در چهار چوب سیاستهای شهری صحیح و برنامه ریزی شده توام با مشارکت احاد مردم حرکت کنند .و این دو مقوله در ماموریت مدیریت شهری قابل اغماض نیست
الف مدیریت شهری برنامه محور :
منتخبان مردم در پارلمان محلی شورای شهر هستند نه شورای شهرداری ،فرق است بین شورای شهر و شورای شهرداری ، فرهنگ حاکم بر شورای شهرداری ، شهردار است که اعضای شورا را مدیریت می کند ولی فرهنگ حاکم بر شورای شهر آن شورا است که شهردار و دستگاهای مرتبط با وظایف شورا در اصل یکصدم و ماده 71 وظایف شوراهای اسلامی مدیریت می کند و این مدیریت مبتنی بر برنامه محور است نه شخص محور .
در ساختار مدیریت برنامه محور حملات و نقدهای موکلین و رقبا به سیاست ها و خطاها در برنامه ریزی هاست ولی در ساختار شخص محور بیشتر حملات و نقدها متوجه شخصيتها ست .
در مدیریت شهری برنامه محور، چشم انداز شهر و روستا تعریف شده است و بر اساس این چشم انداز اهداف ترسیم و به مقصد می رسند .
ب- مدیریت شهری مشارکت پذیر:
هدف قانون گذار از تشکیل شورا ها مشارکت فعال شهروندان در توسعه همه جانبه محل و منطقه می باشند و این وظیفه منتخبان مردم در شورای شهر است که زمینه مشارکت مردم را فراهم نمایند .
یکی از ویژگی های سیاست مدیریت شهری خوب مشارکتی بودن آن است یعنی جایگاهی که گروههای مختلف شهروندان در تدوین ،اجرا ء و ارزیابی آن نقش داشته باشند تنها نهاد محلی مشارکتی که توان تاثیر بر سیاست گذاری شهری را دارد شورای شهر است .
شوراها از جمله نهادهایی هستند که برای تحقق مشارکت مردم در فرآیند تصمیم گیری ،برنامه ریزی ،نظارت و اجرای سیاست گذاری ها در سطح محلی و منطقه ای فعالیت می کنند و از این طریق زمینه حضور و مشارکت مردم در امور مربوط به خودشان فراهم می نمایند .
اگر شورای شهر در این دو مهم توفیق چندانی نداشته باشد عملکرد قابل دفاعی نخواهد داشت – وظایف انتخاب کنند گان:
بر اساس شرح وظایفی که در اصل یکصدم و ماده 71 وظایف شوراهای اسلامی آمده و در این مقال بیان شد ،طوایف سنگینی برای منتخبان شورای اسلامی بر شمرده شده است و مردم باید در انتخاب کاندیدها جهت دوره چهارساله دقت لازم را داشته باشند و از بین افراد کسانی را انتخاب نمایند که از تخصص لازم بر خوردار باشند در شهرهای کوچک که نیروی متخصصی حضور ندارند باید از بین افرادی که حداقل با وظایف شورای شهر و ساختار شهرداری و مدیریت شهری آشنایی دارند انتخاب نمایند .و ویژگی هایی دیگری که باید در کاندیداها جستجو کرد عبارتند از داشتن تعهد ، تدین ، شجاعت ،سعه صدر ،تجربه ، آشنا به دانش روز و .. بر خوردار باشند
مردم باید بین آدم های خوب و عملکردهای خوب تمایز قایل شوند چون آدمهای خوب بدون عملکردهای خوب در شورای شهر موثر نخواهند بود
– کاندید اها :
افرادی که خود را نامزد انتخابات شورای شهر می نمایند باید متوجه این موضوع باشند که شورای شهر متفاوت است با شورای شهرداری ،انتخاب شهردار و نظارت بر امور شهرداری یکی از اهداف مدیریت شهری است نه همه هدف . برای تحقق اصل یکصدم قانون اساسی و ماده 71 وظایف شوراهای اسلامی نیازمند تلاش مضاعف است و شما که خود را عرضه داشته اید یعنی متعهد شدید که این وظیفه سنگین را می توانید به نحو مطلوب انجام دهید و اگر در این عهد و پیمان سر بلند بیرون نیایید گرفتار عذاب الهی خواهید شد زیرا خداوند به مومنین خطاب کرده ” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ”
ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﻴﺪ، ……….(1)
خصوصا اگر این تعهد و پیمان با یک ملت باشد عذاب دو چندان خواهد بود .
و اگر در انجام وظایف کوتاهی کنید ” وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ
ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﻛﻤﻔﺮﻭﺷﺎﻥ.(1) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ
ﺁﻧﻬ
ﺎ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻛﻴﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺣﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ.(2) وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ
ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻛﻴﻞ ﻳﺎ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻢ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ!(3) و وقتی می ببینید در بین افراد کسانی هستند که نسبت به شما شایسته ترند و جایگاه شما مناسب مسئولیت دیگری است ” قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
(ﻳﻮﺳﻒ) ﮔﻔﺖ ﻣﺮﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺰﺍﺋﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ (ﻣﺼﺮ) ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ﻛﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻢ.(55)
امور را به دیگری واگذار که نه به خود ستم کنید نه به دیگران .
خلاصه کلام :
با ورود کاندیداهای شایسته و انتخاب افراد اصلح از بین آنان توسط مردم ، شاهد مدیریت شهری برنامه محور و مشارکت پذیر با نتیجه عملکرد مناسب توام با توسعه همه جانبه شهر خواهیم بود.
نوشته:حسن فایضی پژوهشگر و استاد دانشگاه

درباره‌ admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*