آخرین خبرها
خانه / جبهه / شهید ازدیدقرآن
شهید ازدیدقرآن

شهید ازدیدقرآن

شهید از دیدگاه قرآن

در جنگ بدر وقتی تعدادی از مسلمانان (شش تن از مهاجران و هشت تن از انصار ) کشته شدند .عده ای تعبیر می کردند فلان کس مرد .به همین جهت آیه نازل شد و آنها را از اطلاق کلمه میت بر شهیدان نهی کرد وخداوند در آیه 154 سوره بقره فرمود ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لا تشعرون وبه آنان که در راه خدا کشته می شوند مرده نگویید بلکه آنان زنده اند ولی شما نمی فهمید ”

اصولا در هر زمان و مکانی ودر هر حکومتی افرادی راحت طلب و ترسو وجود دارند که علاوه بر اینکه خودشان کاری انجام نمی دهند سعی دارند ارزش کار دیگران را کمرنگ جلوه دهند و سعی در دلسرد کردن دیگران دارند . در آغاز اسلام هم  تعدادی از همین افراد وجود داشتند که هرگاه کسی از مسلمانان در میدان جهاد به افتخار شهادت نایل می گشت می گفتند فلان کس مرد !می خواستند  به گونه ای  وانمود نمایند که فرد به شهادت رسیده دیگر کارش تمام شده است و رفتن به جنگ و یاری نمودن پیامبر (ص) واجرای حکم الهی بی ثمر می باشد .

خداوند متعال در پاسخ به این گمانهای باطل و اینکه کسی که در راه خدا با بینش و آگاهی وبدون هیچ چشم داشتی به شهادت می رسد با صراحت می فرماید ” کسانی که در راه خدا جان می دهند زنده اند ، زنده جاویدان ، واز روزیهای معنوی در پیشگاه خدابهره می گیرند ، اما کسانی که  ازذهن کوچک و از درک کم برخوردارند و اول و آخر را همین دنیا می دانند نمی توانند این حقایق را درک نمایند .

خداوند  مجددا در آیه 169 سوره آل عمران مقام شامخ و بلند شهیدان را یاد کرده و می فرمایدولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا ء عند ربهم یرزقون ای پیامبر هرگزگمان مبرکسانی که درراه خدا کشته شدند مردگانند بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند “

در این آیه روی سخن فقط با پیامبر است تا تاکیدی باشد برای دیگران تا فرق بین کسانی که برای خدا به جهاد می روند و شهید می شوند با کسانی که به مرگ عادی می میرند را بفهمند. به لحاظ اینکه اهمیت جهاد در منطق اسلام مورد تاکید است ،برتری مجاهدان را به صورت آشکار تر بیان کرده می فرماید ” خداوند مجاهدان را که با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان (ترک کنندگان جهاد ) برتری مهمی بخشید ” فضل الله المجهدین علی القعدین اجرا عظیما”(95نساء)

نتیجه سخن این که مقام شهید به قدر ی والاست وبا عظمت است که پیامبر (ص) با آن بزرگی و تقربی که نزد خدا داشت پس از رحلتش لقب شهید نگرفت وهیچ یک از ائمه  اطهاربه ایشان لقب شهید ندادند .یا هیچگاه خداوند در قرآن نفرمود هرکس قصد زیارت و دیدار پیامبر اسلام (ص) را داشته باشد  ودر مسیر حرکت بمیرد شهید است .فقط لفظ شهید به کسانی باید داده شود که دست از جان و مال شسته  وبرای رسیدن به خدا دست از پا نشناخته ودر راه خدا جهاد می کنند تا به شهادت برسند . حتی خداوند در خصوص کسانی که برای خدا و پیامبر مهاجرت می کنند لفظ شهید بکار نبرده است و فرموده ” وهرکس به عنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او ، از خانه خود بیرون رود ، سپس مرگش فرا رسد پاداش او بر خداست و خداوند آمرزنده و مهربان است ” (آیه 100سوره نساء)

لذا ما باید حرمت شهداء را حفظ نماییم وبه هرکس که در ماموریت و ….کشته می شود لقب شهید ندهیم ولو اینکه این فرد ، فرد مومن و صالحی باشد .حساب اینگونه افراد از شهداء جهاد در راه خدا جداست اگر می خواهیم  خانواده  افرادی که در حین ماموریت و…..  جان خود را ازدست می دهند ، امتیازی قائل شویم یک بخشی در سازمانها ایجاد گردد تا به مشکلات خانواده جان باختگان رسیدگی نماید

منبع : وبلاگ فایض کویر

درباره‌ admin

یک نظر

  1. سلام
    مطلب جدیدی در مورد شهید بود ، واقعا نباید اجر شهدا ء را با افرادی که در ماموریت یا….دچار حادثه می شوند از بین برد شهید کسی است که در هنگام نبرد با علم به اینکه شهید می شود با خدا معامله می کند خیلی از افراد که در حین ماموریت کشته می شوند اگر بدانند که این راه احتمال حادثه است از رفتن منصرف می شوند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*